6. juni

På vei til skolen er det som oftest ikke særlig mange hindre. Men i dag var en uvanlig dag. Det første hinderet var min irriterende skolisse som hadde hoppet ut fra skoen som jeg plutselig trødde på og snublet. Etter 30 meter på skateboardet merket jeg at skolissen hadde hoppet ut igjen, men jeg gadd ikke å legge den oppi skoen igjen så jeg skatet bare videre. Konsekvensene fikk jeg senere da jeg skulle skate alt det jeg kunne for å komme meg over veien mens det fortsatt var grønn mann. Jeg fløy av brettet og klarte akkurat å ta meg for slik at jeg ikke trynet rett i asfalten. På grunn av det så rakk jeg heller ikke å komme over veien så da endte det med at jeg måtte stå der og vente på en ny, grønn mann. Nesten framme ved skolen, cirka 50 meter ifra, var det tre jenter sju meter foran meg. Jeg kom rullende på brettet mitt, og jeg så at alle tre snudde seg siden de hadde hørt meg komme der i en «susende» fart. Problemet kom da den midterste jenta ikke klarte å bestemme seg hvilken side hun skulle gå til for å slippe meg forbi. Så det endte med at jeg måtte hoppe av brettet bare for å redde den stakkars lille ungen for ikke å bli påkjørt av en stor gutt som meg.

 

Endelig på skolen. Første time startet med norsk. Eivind begynte med å fortelle oss at hele andre etasje var satt av for oss i 10. som skal ha eksamen de to neste ukene. Han fortalte oss også at for de som ikke kommer opp første uken får fri de dagene de andre som  kommer opp skal forberede seg. Grunnen til dette er at det skal være helt stille når de som skal ha muntlig arbeider med presentasjonen. De som kommer opp den neste uken, får fri  uken etter når de andre skal ha eksamen. Den 20. Juni er det innsamling av bøker. Om man ikke husker disse så vil det bli mye springing frem og tilbake mellom deg som har glemt bøkene og skolen. Eivind fortsatte og snakke om eksamen. Han ga oss noen tips til hva som kunne være bra og ta med.

 

Eivind sa også at om vi kunne mye om noe vi ble spurt om så burde vi gi lange og gode svar. Noen er sikkert nervøse, andre ikke. Det skal nok bli greit å få det overstått. Men vi ble bare bedt om å ta det med ro og slappe helt av.

 

Neste time var det engelsk. Vi skulle skrive ned alle de engelske ordene vi kom på som vi bruker når vi snakker norsk. Vi gikk etterpå gjennom hvorfor vi bruker engelske ord, og hvilke ord vi bruker. Etter dette hørte vi på to tekster, en vi hadde lest i lekse til i dag, og en vi ikke hadde lest fra før. Etterpå skulle vi tenke litt over hvorfor det er viktig med et verdensspråk. Hvorfor er engelsk det mest brukbare språket til et verdensspråk? Og hvorfor er det viktig for oss å lære engelsk. Dette diskuterte vi sammen to og to.

 

Plutselig var det musikk. Det var for sent til å begynne på noe nytt prosjekt nå. Karakterene er også satt så det er ikke vits uansett. Derfor hadde Sigve funnet fram en film vi skap se de siste musikktimene på Hinna skole. Filmen vi ser heter Cadillac Records.

 

Handling – Cadillac Records følger Leonard Chess’, mannen som startet Chess Records, vei til suksess – samt de artistene som spilte inn hos ham som Muddy Waters, Little Walter, Chuck Berry, Willie Dixon og den store Etta James. Historien, som er basert på virkelige hendelser, utspiller seg i en verden med sex, vold og rock´n´roll i Chicago på 1950- og 1960-tallet. Vi følger det innholdsrike og turbulente livet rundt noen av USAs største musikklegender. (http://www.filmfront.no/release/23471/Cadillac%20Records).

 

Filmen hadde ikke blitt mitt førstevalg på en lørdagskveld for å si det sånn. Jeg syntes med en gang at det var en typisk «skolefilm».

 

Så var det plutselig tid for naturfag/matte, lenge siden vi har hatt delingstime i matte og naturfag merket jeg. Det første Lena startet med var å ta de siste sidene på PowerPoint om Veier til god helse. Hun snakket om forskjellen på skolemedisin og alternativ behandlingsformer. Refleksologi, homøopati, healing, folkemedisin.

 

Refleksologi: Reflekssoneterapi er en behandlingsform som er eldre enn akupunktur og nyere enn fysioterapi. Metoden oppsto i kjølvannet av menneskets berøringsbehov og gjennom 5000 år med praktisering og videreutvikling, fremstår den i dag både som et tradisjonelt og moderne behandlingssystem.

 

Homeopati: Homeopati er en medisinsk behandlingsform som stimulerer organismens iboende evne til å helbrede seg selv ved hjelp av individuelt valgte homeopatiske midler.

 

Healing: Healing er en alternativ behandlingsmetode, der man gjennom påstått «overnaturlige» evner og metoder behandler sykdommer. Begrepet brukes også av enkelte kristne grupper som hevder at sykdommer kan helbredes gjennom bønn og håndspåleggelse. Healing utføres ofte gjennom at healeren holder hendene på eller nær den som skal helbredes, man kan også utføres på avstand.

 

Folkemedisin: Folkemedisin er et løst begrep som omfatter alt fra gamle overleveringer fra tidligere tider til den såkalte alternative medisin i moderne tid. Mange naturmidler i Norge har sitt opphav i tradisjonell norsk og europeisk folkemedisin. Begrepet folkemedisin har i Norge blant annet bakgrunn fra såkalte «svartebøker», fra utallige gamle legebøker og fra muntlige overføringer gjennom generasjoner.

 

I den femte timen fikk vi velge hva vi ville jobbe med. Vi kunne velge mellom norsk og matte. Jeg valgte norsk så jeg fortsatte å reflektere over temaene i filmen «Victoria».

 

Siste time var kommet og Eivind kom inn med noen ark i hånden. Disse arkene var invitasjon til utdeling av vitnemålet. Avslutningsseremonien for 10. trinn foregår i skolens gymsal, torsdag 20. juni, kl. 19.00.

 

Plutselig kom vi inn på norsk. Var ikke akkurat uventet. Vi begynte å snakke om de forskjellige tidsepokene. Disse måtte de som kommer opp i norsk (om det skjer da) øve på og kunne litt om. Under kan dere lese litt om de forskjellige epokene.

 

Romantikken: Romantikken som periodebetegnelse er knyttet til en åndsstrømning som dominerte europeisk kunst og intellektuell kultur fra slutten av 1700-tallet og gjennom første halvdel av 1800-tallet.

 

Nasjonalromantikken: Nasjonalromantikken var en kulturhistorisk periode som hadde sitt opphav i strømninger i den tyske kulturkrets for 200 år siden. Nasjonalromantikken fant sine særegne uttrykk både innen billedkunst, arkitektur, filosofi, historieforskning, musikk, folkloristikk og litteratur. I Norge varte perioden fra ca.1840 til 1855-60. Nasjonalromantikken var en variant av romantikken, som var den dominerende åndsstrømningen i Europa fra ca. 1800-1830.

 

Realismen: Realismen er en epoke innen litteraturhistorien, som blomstret opp etter poetisk realisme rundt 1875, og varte utover mot 1890-tallet. Den fremstod som en reaksjon på romantikken. Videreutviklingen av realismen finner man i naturalismen (1885–1890).

 

Naturalismen: Naturalismen er en retning innen realismen. Realismen kom som en reaksjon på den foregående epoken romantikken, og finner sted fra ca. 1880 til 1890. Georg Brandes forbindes med denne perioden grunnet hans tanker om at problemer i samfunnet skulle settes under debatt.

 

Nyromantikken: Nyromantikken er en betegnelse på en nyorientering innenfor norsk litteratur og malerkunst ved starten av 1890-tallet. Perioden avgrenses gjerne fra 1890 til 1905.

 

Bevegelsen kan sees på som en reaksjon mot realismen og naturalismen som la vekt på å sette problemer under debatt og i mange tilfeller å skildret mennesker som produkter av arv og miljø.

 

Så var det tid for å pakke sekken og ta turen hjem.

Legg igjen en kommentar

