3. juni

Wi! Da har vi endelig kommet til juni. Da føler jeg at vi nærmer oss sommeren enda mer og i tillegg til det fine været som har vært tidligere tror jeg at det kommer til å bli en fin sommer. Gleder meg til å dra til utlandet og kose meg i sola.
Etter helgen er det greit å starte skoledagen med ”enkle” fag. Noe som er kjekt og holder deg våken. Som for eksempel mandagen inneholder klassens time, norsk, naturfag, matte, RLE og engelsk. Jeg føler at vi kommer raskere i gang på dagen og fagene hjelper deg med å holde deg våken, siden det alltid er noe som skjer. Men det kan jo hende at ikke alltid mandager er så kjekke…
Det er alltid herlig å starte mandagen med klassens time. Alle elevene får en rask oppsummering om hva som skal hende fremover, blant annet Knaben som er neste helg og muntlig eksamen som også kommer snart. Og det var vell det eneste vi snakket om i timen. Vi fikk litt mer informasjon innenfor Knaben, litt om hvordan matfordelingen er osv.

09.30 – Frokost = Brød med pålegg + frokostblanding

13.30 – Lunsj = Grilling ute, brød med pålegg

17.30 – Middag = Spagetti ( fredag), taco (lørdag)

21.00 – Kveldsmat = Ostesmørbrød + havregrøt
Vi snakket også litt om muntlig eksamen som er på vei. Både glede og gruer meg. Gruer meg kanskje mest til etter presentasjonen, som er utspørringen, hvilke spørsmål kommer di til å stille, klarer jeg å svare riktig på alle osv. Også lurer jeg på hvilke fag jeg kommer opp i. Er selvfølgelig noen fag det ikke fristerlike mye å komme opp i. Det er rart å tenke på at dette er noe som lærerne har forbredt oss i, i snart 3 år og nå nærmer dagen seg mer og mer.
Neste fag som stod på lekseplanen var naturfag. Sist torsdag skulle vi bli ferdig med arbeidsplanen som var å gjøre diverse oppgaver innen for kappitlene ”Den levende Tellus” og ”Energi for framtiden”. Men siden vi hadde fri på torsdagen, fortsatte vi der vi slapp. Lena holder på å gjennomgå en powerpoint om ”Veien til god helse” og i dag snakket vi om vasking av hender.

Vi har vanvittig mange bakterier i hendene våre og bare tanken på at det ikke er alle mennesker som vasker hendene etter de har vært på do er motbydelig. Tenk på alt de tar på etter de har vært på do som vi tar på etter på. Off, gutter spesielt.

  • Vask hendene før matlaging og spising av mat
  • Vask hendene etter toalettbesøk og etter hosting og nys.

For kun 150 år siden var man ikke klar over sammenhengen mellom hygiene og sykdom. Det kunne f.eks gå lang tid mellom hver gang man vasket seg eller skiftet klær. Når smittsomme sykdommer først slo til, hadde folk lite å hjelpe seg med, og mange døde.

I løpet av 1900- tallet økte kunnskapen om smittsomme sykdommer og smitteveier kraftig. Den bedrede hygienestandarden er en av årsakene til at levealderen har økt med 25 år ( i Norge) det siste århundret.

Mange mikroorganismer finnes i små mengder i mat, luft eller vann. Det er først når de ”blomstrer opp” og blir mange, at de representerer en helsefare.

(Powerpoint av Lena)
Tredje time var matte men vi snakket litt mer om muntlig eksamen, men det handlet litt mer om klassebloggen da. Vi snakket om hvem som skulle skrive de to neste ukene fremover. Vi kom til at Eivind skulle si i fra til en enkel person om at han/hun skal skrive i dag. Vi ble også enige om at de som har muntlig eksamen skal ikke skrive blogg på forberedelsesdagen, men heller de som har fri. Etter vi kom til enighet lagde elevene matte oppgaver til kompetansemålene i matten.
Etter det 20 minutters lange friminuttet var det på tide med norsk. På mandager pleier vi egentlig å ha delingstime med nynorsk og engelsk, så jeg er litt usikker på hvorfor vi ikke hadde det i dag. Men i alle fall så hadde vi ikke nynorsk, men norsk og sist uke begynte vi å jobbe med Semmelweis, men vi har enda litt igjen så vi jobbet videre med det i dag. Vi startet timen med å oppsummere litt av Semmelweis før vi startet å reflektere over temaene selv i grupper.  Eivind satset på at vi skulle bli ferdig med Semmelweis i dag, så i morgen skal vi ta med to hefter som heter ”Dødsstraff” og ”Petter Moen’s dagbok”.
Engelsk var det neste faget. Vi har jobbet litt med England som har vert et tema i de siste 2 ukene. Elevene har fått utdelt et hefte som heter ”Britain today” som handler om ”Who governs Britain” og vi vet at England er et monarki og har et ”Parliament” som består av ”The house of comments” og ”The house of the Lords”. Vi har også fått et kart av den sørlige delen av Storbritannia der London var hovedtemaet. I dag snakket vi om at det engelske språket har tatt over mesteparten av verden, så vi fikk utdelt et kart over hele verden og vi skulle finne ut hvor mange land som hadde engelsk som sitt andre morsmål.
Da har vi kommet til siste time som er RLE. Selv om vi ikke har hatt RLE på lenge så bestemte Eivind at vi skal fortsette med norsken som var å reflektere over temaene Semmelweis, og hvis noen av elevene var ferdige skulle de forsette på samfunnsfag, å lage oppgaver om Cuba.
Takk for i dag å ha en god dag videre.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: