31. mai

I dag våknet jeg av en merkelig lyd. Først hørtes det ut som at det bare var vinden, men etter hvert forsto jeg at det kom fra naborommet. Det viste seg å være en forferdelig hosting fra Glenn Andre, som sannsynligvis har blitt syk. Dermed måtte jeg gå til skolen alene, uten å ha noen å snakke med.

 

Da jeg ankom skolegården var det bare til å gå rett inn i gymgarderoben. Læreren hadde nemlig sagt at vi skulle løpe opp til Sørmarka for å ha orientering. Vel fremme i guttegarderoben hadde Sturle og Christoffer allerede begynt å skifte. For å bli med dem opp i skogen var det bare til å kjappe seg. Klærne føyk litt her og der, men til slutt var alt klart for å ta seg en joggetur.

 

Vi var ganske andpustne alle tre da vi endelig hadde kommet opp den siste bakken med speiderhuset. Skogen var rett med siden av oss, og det var deilig å høre fuglene kvitre. Dessverre varte ikke sangen lenge, fordi den ble fort avbrutt av stemmen til Olav. For at vi ikke skal orientere i store grupper har læreren bestemt at maks to personer kan løpe sammen. Christoffer meldte seg frivillig til å løpe alene, og fikk derfor starte først.

 

Da klokka var 08.30 skulle jeg og Sturle begynne. For å imponere læreren løpte vi alt kroppene våre kunne opp den første bakken. Dette viste seg til å være ganske dumt, for da vi nådde toppen var vi nesten helt utslitte. Jeg så på kartet og fant ut at den første posten skulle være bak en stor stein.

 

Plutselig fikk Sturle øye på den, og vi sprang ned for å lage et merke på en lapp som Olav hadde gitt oss. Dette var da ikke så vanskelig tenkte jeg. Bare syv punkter til nå, men det viste seg at de andre var mye mer kompliserte å finne.

 

Allerede på post nummer tre fikk vi problemer. Det viste seg at den skulle ligge inni skogen et sted, men vi visste ikke hvor. Sturle mente at dette var rett plass ifølge kartet, men jeg var litt usikker. Plutselig fikk jeg øye på Conrad som jogget sakte forbi oss. Vi gikk etter ham og fant ut at posten var et lite stykke lenger fremme enn vi hadde regnet med.

Etter en stund hadde vi endelig kommet til den «beryktede» post nummer sju. Den pleier å være vanskelig å finne, fordi det ikke er stier som leder til den. Alt vi hadde som hjelpemiddel var kartet som viste at posten skulle ligge mitt inni skogen. Jeg og Sturle gikk mye opp, ned og rundt i ring, men kunne ikke finne den. Etter en halvtimes leting hadde jeg nesten gitt opp, da Sturle plutselig ropte: «Jeg fant den.» Jeg løp gjennom busker og kratt for å finne ham. Til slutt fikk jeg øye på ham og løp opp for å få det sjuende merket på lappen min.

Klokken 09.30 var vi endelig ferdig med hele runden. Vi var temmelig fornøyde da vi viste lappene våre, fordi ingen av oss har noen gang greid å finne alle. Selv om begge var slitne var vi veldig glade for å ha fullført. Da postene var godkjent ventet en varm og god dusj nede på skolen.

 

I tredje time var det klart for engelsk. Torill var i det muntre humøret i dag, men hun startet likevel med å gi oss en liten gloseprøve. Selv om ingen i klassen hadde øvd gikk det bra med de fleste. Da testen var ferdig skulle vi lese en tekst om Den engelske kanalen. På slutten av timen gikk klassen gjennom leksa. Den gikk ut på å skrive minst tre setninger om turistattraksjoner i London. Etter mye jobbing var det endelig tid for en matpause.

 

Etter spisingen og storefriminuttet var det på tide med norsk. Da Eivind kom inn i klasserommet hadde han med seg en bunke med karakterkort. De skulle deles ut i dag fordi alle skal få lov til å se gjennom karakterene sine og eventuelt klage på dem. De fleste var veldig fornøyde med karakterene. Det viser bare at klassen har jobbet godt gjennom ungdomsskolen.

 

Norsken fortsatte i femte time. Eivind ville nemlig at vi skulle jobbe med Semmelweis. Vi delte oss inn i grupper som sammen skulle reflektere over temaene. Det ble likevel ikke gjort mye arbeid. De fleste var fortsatt mer opptatt av å sammenligne karakterer med hverandre enn å arbeide. Dermed fikk vi lite ut av de to norsktimene.

 

Som på en vanlig fredag skulle dagen avsluttes med tilvalg. Jeg skulle ha spansk, noe som ikke viste seg til å bli så lett fordi niende klasse hadde mattetentamen. For å gjøre noe gikk vi ned til vestibylen i nybygget. Klassen skulle se på film, men det ble et ganske stort problem da prosjektoren ikke virket. Dermed måtte vi presse oss inn i et lite klasserom. Mens vi ventet på at filmen skulle starte, delte Maria ut et ark med spørsmål. Disse skal svares på innen neste fredag.

 

Da timen var slutt var det deilig å komme seg ut i det fine været. Da var enda en skoleuke over. Jeg vil ønske alle en god helg.

Legg igjen en kommentar

